Vinterdepression finns på riktigt och kan drabba vem som helst. Anledningen till att det är så lätt att bli deppig och nedstämd under vinterhalvåret beror på mörkret, som ni kanske redan visste.

När ljuset träffar våra ögon utsöndras hjärncellerna ett ämne som heter serotonin. Serotonin är en av hjärnans viktigaste signalsubstanser som verkar i nervsystemet. För att förklara det enkelt påverkar serotonin sömn, aptit, inlärning och sinnesstämningen. Det är vanligt att deprimerade människor har brist på serotonin, och därför får antidepressiva mediciner för att reglera serotoninet i kroppen. Med detta sagt förstår ni nog varför serotonin även kallas för ett ”lyckohormon”.

Ljusterapilampan stimulerar och hjälper hjärnan att utsöndra mer serotonin. Ljusterapilampor, även kallade Wake-up lights, använder en ljusintensitet på 10 000 lux vilket påminner om äkta dagsljus, om du har lampan nära dig. Det vill säga att lampan inte har så stor effekt om du har den på andra sidan rummet. För att ljuset ska påminna om äkta dagsljus behöver ljuset vara starkt, och vit- eller blåaktigt. Därför hjälper inte det mjuka gulaktiga ljus som kommer från våra tak och golvlampor.

Förutom att du kickstartar hjärnans serotoninproduktion är det även mycket lättare och naturligare att vakna med ljuset, än till ett becksvart rum. Därför bör du även känna dig piggare redan några minuter efter att du stigit upp ur sängen, jämfört med om du inte har en lampa med soluppgångseffekt. Ett tips är att även sitta framför ljusterapilampan i en halvtimme, samtidigt som du äter frukost för att starta nedbrytningen av melatonin (sömnhormon) i kroppen. Genom att öka serotoninproktionen och starta nedbrytningen av melatoninet klarar du garanterat dagen mycket lättare.

Klicka här för att se våra ljusterapilampor och wake-up lights.

Källa: http://illvet.se/manniskan/hjarnan/depression/vinterdepressionen-hejdas-av-ljus